Koulutukset
Tarjoan kattavan valikoiman koulutuksia, jotka tukevat lasten kanssa työskentelevien liikuntaosaamista ja auttavat juurruttamaan liikunnallisempaa toimintakulttuuria osaksi arkea.
Tarjoan koulutuksilleni myös räätälöidyn seurannan ja seurantakoulutuksen, jotta opitut taidot juurtuvat käytäntöön ja tukevat organisaationne kehittymistä pidemmälläkin aikavälillä.
Tarvittaessa räätälöin koulutukset yhteisönne toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Koulutuspakettien sisällön ja keston voit valita itse. Sinä päätät aiheen, minä toteutan.
Liike – Voimaa aivoille
Kuvaus: Tämä koulutus pureutuu liikunnan moninaisiin vaikutuksiin lasten aivotoimintaan ja oppimiskykyyn. Liikunnan tiedetään tukevan muistia, keskittymistä, stressinhallintaa ja mielihyvää tuottavia aivojen välittäjäaineita, jotka auttavat lasta sekä oppimisessa että tunnetaitojen kehityksessä. Koulutus tarjoaa tieteelliseen tietoon pohjautuvia oivalluksia ja käytännön keinoja, joilla liikunta voidaan integroida osaksi arkea edistäen lasten hyvinvointia monipuolisesti.
Kenelle: Koulutus on suunnattu kaikille, jotka työskentelevät lasten kanssa ja haluavat ymmärtää liikunnan merkityksen aivojen ja oppimisen tukena.
Koulutus sopii erityisesti:
- Varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja johtajille, jotka haluavat syventää tietämystään liikunnan vaikutuksista lapsen kehitykseen ja saada käytännön työkaluja liikunnan integroimiseen arkeen.
- Perusopetuksen opettajille ja koulun henkilökunnalle, jotka haluavat edistää lasten oppimista ja hyvinvointia liikunnan avulla.
- Lasten ja nuorten parissa toimiville ohjaajille ja valmentajille, jotka haluavat ymmärtää, miten liikunta tukee keskittymistä, muistia ja tunnetaitoja.
- Terveydenhuollon ja sosiaalialan ammattilaisille, kuten neuvolatyöntekijöille, kouluterveydenhoitajille ja perheneuvojille, jotka haluavat tarjota perheille liikuntaan liittyviä keinoja lasten kehityksen tukemiseksi.
- Vanhemmille ja huoltajille, jotka haluavat käytännön vinkkejä liikunnan hyödyntämiseen lapsen keskittymisen, oppimisen ja tunnetaitojen tukena.
Tavoitteet:
- Osallistujat ymmärtävät liikunnan merkityksen lasten aivoille ja oppimiselle – miten se tukee muistia, keskittymistä, stressinhallintaa ja tunnetaitojen kehittymistä.
- Tieteellinen tieto muuttuu käytännöksi: osallistujat saavat konkreettisia keinoja, joiden avulla liikuntaa voidaan hyödyntää lasten oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa.
- Osallistujat osaavat tunnistaa, milloin liikunta voi auttaa lasta keskittymään paremmin, hallitsemaan tunteitaan tai vähentämään stressiä – ja miten nämä hetket hyödynnetään arjessa.
- Koulutus tarjoaa innovatiivisia ja helppoja tapoja lisätä liikettä päivään niin varhaiskasvatuksessa, koulussa kuin kotona.
- Koulutuksen jälkeen osallistuja kokee liikkumisen merkityksellisempänä – niin lasten kasvun kuin oman itsensäkin kohdalla.
”Heitä mulle”
– välineet taitojen ja kaverisuhteiden tukena
Kesto: 1–2 tuntia
Kuvaus: Tässä tiiviissä koulutuksessa keskitytään karkeamotoristen taitojen kehityksen merkitykseen lapsen kokonaisvaltaisessa kasvussa ja oppimisessa.
”Karkeamotoristen välineenkäsittelytaitojen tukeminen vahvistaa lapsen fyysistä kehitystä, mutta mikä yhteys karkeamotorisilla taidoilla on kynäotteeseen tai kaverisuhteisiin?”
Tässä koulutuksessa perehdymme siihen, miten välineenkäsittelytaidot kehittyvät eri ikävaiheissa, mitkä ovat yleisimpiä haasteita ja miten niiden harjoittelua voidaan tukea varhaiskasvatuksessa ja alkuopetuksessa. Koulutus tarjoaa käytännönläheisiä menetelmiä ja välineiden soveltamisvinkkejä, joiden avulla liikkuminen voidaan integroida osaksi päivittäisiä tilanteita – ilman suuria resursseja tai erityisvarusteita.
Kenelle: Koulutus on suunnattu kaikille, jotka työskentelevät alle 8v lasten kanssa ja haluavat ymmärtää karkeamotoristen välineenkäsittelytaitojen monipuolisen merkityksen lapsen kehitykselle.
Koulutus sopii erityisesti:
- Varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja päiväkotien henkilöstölle, jotka haluavat tukea lasten liikkumista ja sen vaikutuksia oppimiseen ja sosiaalisiin taitoihin.
- Alkuopetuksen opettajille ja koulunkäynninohjaajille, jotka kohtaavat lapsia, joilla on motorisia haasteita tai vaikeuksia esimerkiksi kynäotteessa.
- Liikunnanohjaajille ja harrastustoiminnan vetäjille, jotka haluavat ymmärtää, miten karkeamotoriset taidot vaikuttavat muuhun kehitykseen.
- Terveydenhuollon ja kuntoutusalan ammattilaisille, kuten neuvolan työntekijöille, jotka työskentelevät lasten motorisen kehityksen tukemisessa.
Tavoitteet:
- Osallistujat ymmärtävät harjoittelun ja karkeamotoristen välineenkäsittelytaitojen merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle, kuten koordinaatiolle, tarkkaavaisuudelle ja sosiaalisille taidoille.
- Koulutus tarjoaa konkreettisia harjoituksia ja leikkejä, joiden avulla välineenkäsittelytaitoja voidaan kehittää monipuolisesti eri ikävaiheissa.
- Osallistujat oppivat tunnistamaan lasten välineenkäsittelytaitojen kehitysvaiheita ja haasteita sekä saavat keinoja niiden tukemiseen yksilöllisesti.
- Osallistujat saavat valmiuksia hyödyntää erilaisia välineitä ja tiloja lasten motoristen taitojen kehittämisessä – myös pienissä ja rajoitetuissa tiloissa.
- Koulutus rohkaisee integroimaan välineenkäsittelyharjoituksia osaksi arkea, esimerkiksi leikin, siirtymien ja muiden päivittäisten toimintojen lomassa.
- Osallistujat oppivat, miten välineenkäsittelytaitojen kehittäminen tukee myös muita taitoja, kuten hienomotoriikkaa sekä ryhmässä toimimista.
Liikunnallinen toimintakulttuuri – Miten se luodaan ja juurrutetaan?
Kesto: 3–6 tuntia
Kuvaus: Tässä työpajassa käydään läpi, miten liikunnallinen toimintakulttuuri rakennetaan päiväkotiin ja miten se vakiinnutetaan osaksi arkea. Tarjoan konkreettisia vinkkejä ja toimintamalleja, jotka helpottavat liikkumisen juurruttamista lasten ja henkilökunnan päivittäisiin rutiineihin.
Kenelle: Päiväkotien henkilöstölle ja johtajille, jotka haluavat luoda liikunnallisemman ilmapiirin päiväkotiin.
Tavoitteet:
- Osallistujat ymmärtävät, mitä liikunnallinen toimintakulttuuri tarkoittaa ja miksi sen vakiinnuttaminen on tärkeää lasten hyvinvoinnille ja oppimiselle.
- Käytännön työkalut arkeen – osallistujat saavat konkreettisia vinkkejä ja toimintamalleja, joilla liikunta saadaan osaksi päiväkodin päivittäisiä rutiineja ilman lisäkuormitusta henkilöstölle.
- Innostava ja kannustava ilmapiiri – koulutus auttaa luomaan päiväkotiin ympäristön, jossa sekä lapset että aikuiset liikkuvat mielellään ja luonnollisesti osana päivän kulkua.
- Henkilöstön rooli ja toimintatavat – osallistujat oppivat, miten omalla toiminnallaan ja esimerkillään voi edistää liikunnallista arkea ja motivoida lapsia liikkumaan.
- Jatkuvuus ja kehittäminen – osallistujat saavat keinoja seurata ja arvioida liikunnallisen toimintakulttuurin toteutumista sekä kehittää sitä pitkäjänteisesti.
Laadukas liikuntakasvatus – Liikunta osana lasten kasvua
Kesto: 1–3 tuntia
Kuvaus: Tämä koulutus keskittyy liikuntakasvatuksen perusteisiin ja käytäntöihin, jotka tukevat lasten motorista ja fyysistä kehitystä. Liikuntakasvatus on oleellinen osa lapsen kasvua ja kehitystä, ja se voidaan toteuttaa helposti päivittäisissä rutiineissa. Mitkä ovat aikuisten roolit ja mitä kaikkea kasvattajien tulisi ottaa huomioon psykologisten perustarpeiden huomioimisessa – ja miten?
Kenelle: Koulutus on suunnattu kaikille, jotka haluavat syventää ymmärrystään liikuntakasvatuksesta ja sen
merkityksestä lapsen kehitykselle. Koulutus on suunniteltu kaikille, jotka haluavat edistää omia liikuttamisen taitojaan sekä lasten liikuntataitoja yksilölliset tarpeet huomioiden.
Koulutus sopii erityisesti:
- Varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja päiväkotien henkilöstölle, jotka haluavat lisätä liikuntaa osaksi arkea ja tukea lasten motorista kehitystä.
- Perusopetuksen alkuopetuksen opettajille ja koulunkäynninohjaajille, jotka haluavat ymmärtää liikuntakasvatuksen perusteita ja hyödyntää niitä opetuksessaan.
- Varhaiskasvatusyksiköiden johtajille, jotka haluavat kehittää liikunnallista toimintakulttuuria yksikössään.
- Vanhemmille ja huoltajille, jotka ovat kiinnostuneita liikunnan merkityksestä lapsen kasvulle ja kehitykselle ja haluavat käytännön vinkkejä arjen liikunnallisiin hetkiin.
Tavoitteet:
- Osallistujat ymmärtävät liikuntakasvatuksen merkityksen lapsen motoriselle, fyysiselle ja kokonaisvaltaiselle kehitykselle.
- Koulutus antaa konkreettisia keinoja, joiden avulla liikuntakasvatus voidaan integroida sujuvasti päivittäisiin rutiineihin.
- Osallistujat oppivat tukemaan lasten psykologisia perustarpeita (autonomia, yhteenkuuluvuus ja pätevyys) liikunnan avulla, jotta liikkuminen olisi innostavaa ja mielekästä kaikille lapsille.
- Aikuisen rooli selkeytyy – miten kasvattajat voivat omalla toiminnallaan ja asenteellaan kannustaa lapsia liikkumaan enemmän ja kokemaan onnistumisia.
- Osallistujat saavat valmiuksia suunnitella ja toteuttaa monipuolisia liikunnallisia hetkiä, jotka tukevat lapsen kehitystä ja hyvinvointia.
Liikkuvatko kaikki?
– Yhteisiä keinoja vähän liikkuvien lasten tukemiseen
Kesto: 2-3 tuntia
Kuvaus: Koulutus keskittyy vähän liikkuvien lasten tunnistamiseen ja tukemiseen varhaislapsuudessa. Pohdimme, miksi toimivia ja selkeitä toimintamalleja tarvitaan ja miten yksikön toimintakulttuuri voi tukea vähän liikkuvien lasten hyvinvointia ja liikkumisen lisäämistä. Koulutuksessa pureudutaan yleisiin haasteisiin lasten liikkumisessa ja käsitellään syitä, jotka voivat estää lasta liikkumasta. Lisäksi käymme läpi konkreettisia toimintatapoja tilanteisiin, joissa vähän liikkuva lapsi havaitaan: Miten havainnointi toteutetaan, mitä tehdään seuraavaksi ja kuinka tilannetta seurataan pitkäjänteisesti.
Kenelle: Koulutus on suunnattu kaikille, jotka työskentelevät lasten kanssa ja haluavat tunnistaa ja tukea vähän liikkuvia lapsia.
Koulutus sopii erityisesti:
- Varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja päiväkotien henkilöstölle, jotka haluavat kehittää toimintamalleja vähän liikkuvien lasten tukemiseen.
- Alkuopetukseen, jotka kohtaavat työssään lapsia, joiden liikkuminen on vähäistä.
- Terveydenhuollon ja sosiaalialan ammattilaisille, kuten neuvolan ja kouluterveydenhuollon työntekijöille, jotka voivat tukea perheitä lasten liikuntatottumusten kehittämisessä.
- Vanhemmille ja huoltajille, jotka haluavat ymmärtää syitä lasten vähäiseen liikkumiseen ja saada käytännön keinoja arjen liikunnan lisäämiseen.
Tavoitteet:
- Osallistujat oppivat tunnistamaan vähän liikkuvat lapset ja ymmärtävät, miksi varhainen havainnointi on tärkeää.
- Koulutus tarjoaa käytännön keinoja, joilla voidaan motivoida lapsia liikkumaan enemmän ja tehdä liikunnasta luonteva osa arkea.
- Osallistujat saavat selkeitä toimintamalleja vähän liikkuvien lasten tukemiseen – mitä voisi tehdä heti, miten seurata edistymistä ja kuinka muokata toimintakulttuuria liikkumiseen kannustavaksi.
- Koulutuksen jälkeen osallistujat tuntevat työkaluja ja ratkaisuja, joiden avulla he voivat edistää lasten hyvinvointia ja lisätä liikunnan iloa jokaisen lapsen arkeen.
Motoristen perustaitojen tukeminen 0–8-vuotiaiden arjessa
– käytännön keinoja varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen
Kesto: 2–3 tuntia
Kuvaus: Koulutus tarjoaa kokonaisvaltaisen näkökulman motoristen taitojen tukemiseen varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen arjessa. Keskitymme motoristen perustaitojen – kuten liikkumisen, tasapainon ja käsittelytaitojen – merkitykseen lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä ja oppimisessa. Pohdimme, miten eri kehitysvaiheet ja ikäryhmät voidaan huomioida käytännön toiminnassa ja miten siirtymää varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen voidaan tukea sujuvasti. Koulutuksessa käsitellään:
– Käytännön toimintamalleja leikkien, liikuntatuokioiden ja arjen rutiinien avulla.
– Motoristen perustaitojen kehityksen yleisiä vaiheita ja haasteita.
– Liikkumisen integroinnin mahdollisuuksia oppitunneille.
– Aktiivisuuden ja mahdollistamisen merkitystä oppimiselle.Lisäksi osallistujat saavat vinkkejä motoristen taitojen havainnointiin, tukitoimien suunnitteluun ja perheiden mukaan ottamiseen.
Kenelle: Koulutus on suunnattu kaikille, jotka haluavat vahvistaa 0–8-vuotiaiden lasten motorisia taitoja ja
ymmärtää niiden merkityksen myös oppimiselle ja kehitykselle.
Koulutus sopii erityisesti:
- Varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen opettajille, jotka haluavat tukea lasten motorisia perustaitoja leikissä, liikuntatuokioissa ja arjen tilanteissa.
- Päiväkotien ja koulujen henkilöstölle, kuten avustajille ja koulunkäynninohjaajille, jotka haluavat käytännön keinoja lasten liikunnallisuuden tukemiseen.
- Liikunnanopettajille ja harrastustoiminnan vetäjille, jotka haluavat ymmärtää motoristen taitojen kehitystä ja oppimisen tukemista eri ikäryhmissä.
- Terveydenhuollon ja sosiaalialan ammattilaisille, kuten neuvolan ja kouluterveydenhuollon työntekijöille, jotka voivat tukea perheitä lasten liikuntatottumusten kehittämisessä.
- Vanhemmille ja huoltajille, jotka haluavat vinkkejä ja keinoja motoristen taitojen kehittämiseen kotona.
Tavoitteet:
- Osallistujat ymmärtävät motoristen perustaitojen merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille.
- Koulutus tarjoaa konkreettisia keinoja ja toimintamalleja, joilla motorisia taitoja voidaan tukea leikin, liikuntatuokioiden ja arjen rutiinien avulla.
- Osallistujat oppivat tunnistamaan lasten motoristen taitojen kehitysvaiheita ja haasteita sekä saavat keinoja tukea yksilöllisiä tarpeita.
- Siirtymä varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen selkeytyy, ja osallistujat saavat työkaluja sujuvan jatkuvuuden tukemiseen.
- Koulutus auttaa integroimaan liikkumisen osaksi oppimista, esimerkiksi oppitunneille ja muihin arjen hetkiin.
- Osallistujat saavat valmiuksia havainnoida motorisia taitoja, suunnitella tukitoimia ja ottaa perheet mukaan lasten liikunnalliseen kehitykseen.
Liikuntaa ja havainnointia keskellä kiireistä arkea
Kesto: 2–3 tuntia
Kuvaus: Liikkuminen ja havainnointi voivat olla luonnollinen osa päiväkodin arkea – myös silloin, kun tilaa on vähän ja aika on kortilla. Tässä koulutuksessa keskitymme siihen, miten ja miksi pienillä tilaratkaisuilla, oivaltavilla toimintamalleilla ja mahdollistavalla
asenteella voidaan lisätä lasten liikkumista kiireisen arjen keskellä. Käymme läpi keinoja, joiden avulla liikunta voidaan juurruttaa osaksi päivittäisiä siirtymiä, oppimistilanteita ja leikkejä, sekä pohdimme, miten lasten motorisia taitoja voidaan havainnoida ja tukea
samalla, kun ohjaamme arjen toimintoja.
Saat konkreettisia vinkkejä ja inspiraatiota, joiden avulla pienikin tila ja lyhytkin hetki voi tarjota mahdollisuuden liikkeelle ja oivalluksille!
Koulutus sopii erityisesti:
- Varhaiskasvatuksen opettajille ja lastenhoitajille, jotka haluavat hyödyntää pieniä hetkiä ja tiloja lasten aktiivisuuden lisäämiseksi.
- Päiväkotien ja esiopetuksen henkilöstölle, jotka haluavat käytännön keinoja liikunnallisen toimintakulttuurin tukemiseen.
- Päiväkotien johtajille, jotka haluavat kehittää yksikkönsä liikunnallista ilmapiiriä ja toimintamalleja.
- Liikunnan ja erityisopetuksen ammattilaisille, jotka tukevat lasten liikunnallista kehitystä ja tarvitsevat vinkkejä pienten tilojen hyödyntämiseen.
Tavoitteet:
- Osallistujat oppivat, miten liikettä voidaan lisätä osaksi arkea ilman lisätyötä tai suuria muutoksia.
- Koulutus tarjoaa käytännön vinkkejä tilan hyödyntämiseen, jotta liikkuminen onnistuu myös pienissä tiloissa ja kiireisissä tilanteissa.
- Osallistujat saavat keinoja lasten motoristen taitojen havainnointiin luonnollisissa arjen hetkissä, kuten siirtymissä ja leikeissä.
- Mahdollistava toimintatapa vahvistuu – miten kasvattaja voi omalla toiminnallaan ja asenteellaan edistää liikunnallista arkea.
- Osallistujat ymmärtävät, miten liikunta tukee lasten keskittymistä, oppimista ja hyvinvointia myös pieninä annoksina päivän mittaan.
Toimija, havainnoija, mahdollistaja, järjestäjä vai kannustaja?
– Löydä oma roolisi lasten liikkumisen tukijana
Kesto: 2–3 tuntia
Kuvaus:
“En ole mikään liikuntaihminen”, “en oikein osaa ohjata liikuntaa” – kuulostaako tutulta? Tässä koulutuksessa haluan murtaa myytin siitä, että lasten liikkumisen tukeminen edellyttäisi huikeaa akrobatiaa tai valmiutta ohjata liikuntatuokioita.
Sen sijaan pureudumme viiteen konkreettiseen ja helposti lähestyttävään rooliin, joita jokainen aikuinen voi kantaa arjessa: Toimija, Havainnoija, Mahdollistaja, Järjestäjä ja Kannustaja. Koulutus tarjoaa lempeän ja rohkaisevan tavan hahmottaa, miten monin tavoin voimme tukea lasten liikettä – myös silloin, kun oma identiteetti ei ole ”liikunnallinen”.
Koulutus madaltaa kynnystä toimia ja auttaa tunnistamaan omat vahvuudet ilman suorituspaineita. Pienikin teko, oikeassa paikassa, voi olla iso askel lapsen liikuntasuhteessa.
Saat mukaasi:
– ymmärrystä viidestä arjen roolista liikkumisen tukijana
– käytännön esimerkkejä eri tilanteista
– inspiraatiota ja vahvistusta omaan kasvattajuuteen
– keinoja edistää liikettä ilman kuormitusta
Kenelle:
Koulutus sopii kaikille lasten kanssa työskenteleville.
Koulutus sopii erityisesti:
- Varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkuopetuksen henkilöstölle
- Työyhteisöille, jotka haluavat kehittää yhteistä tapaa tukea lasten liikettä
- Kasvattajille, jotka kaipaavat rohkaisua ja suuntaa omalle liikuntakasvattajuudelle
Tavoitteet:
- Tunnistaa ja ymmärtää erilaisia aikuisen rooleja liikkumisen tukemisessa
- Löytää oma rooli lasten positiivisen liikuntasuhteen rakentajana
- Madaltaa kynnystä edistää liikettä omalla tavalla
- Antaa keinoja tukea liikettä kuormittamatta itseään
- Vahvistaa kasvattajan toimijuutta ilman suorituspaineita
- Tuoda näkyväksi, että jokainen voi omalla tavallaan mahdollistaa liikettä
Jos kielletään, missä mahdollistetaan? – Miksi liikavarovaisuus voi kääntyä lasta vastaan?
Kesto: 2–3 tuntia
Kuvaus:
Tässä koulutuksessa pysähdytään turvallisuuden ja liikkumisen risteykseen – siihen hetkeen, kun suustamme lipsahtaa tuttu ”ei saa juosta portaissa” tai ”varo, kohta sattuu!”
Mutta entä jos hyvä tarkoitus johtaakin huonoon lopputulokseen? Kun liikkumista rajoitetaan varmuuden vuoksi, lapsilta katoaa mahdollisuus harjoitella taitoja, jotka nimenomaan tuovat turvaa. Ja juuri se taitojen puute voi lisätä tapaturmien riskiä. Pysähdymmekö tarpeeksi usein miettimän, mitä kaikkea me oikein kiellämme?
Koulutus auttaa hahmottamaan, miten voimme kääntää ajattelua rajoittamisesta mahdollistamiseen. Koulutus tarjoaa arkisia esimerkkejä ja käytännön malleja siihen, miten kasvatuksessa voidaan sekä tukea liikkumista että edistää turvallisuutta, yhdessä.
Saat mukaasi:
– oivalluksia siitä, miksi motoristen taitojen harjoittelu on turvallisuusteko
– konkreettisia keinoja rakentaa sallivampaa, mutta turvallista arkea
– välineitä tarkastella omaa kasvatustapaa ja turvallisuuskulttuuria
Koulutus sopii kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville.
Koulutus sopii erityisesti:
- Varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen henkilöstölle, jotka haluavat tukea lasten aktiivisuutta
- Päiväkotien ja koulujen työntekijöille, jotka pohtivat, mihin arjen säännöt perustuvat
- Kasvatus- ja opetusalan kehittäjille, jotka rakentavat liikkumista mahdollistavaa toimintakulttuuria
- Perheiden kanssa työskenteleville, jotka haluavat kannustaa rohkeaan, mutta järkevään liikkumiseen
Tavoitteet:
- Herättää ajattelemaan, miten liikkumisen rajoitukset vaikuttavat lasten kehitykseen ja turvallisuuteen
- Korostaa motoristen taitojen harjoittelun merkitystä tapaturmien ehkäisyssä
- Tarjota konkreettisia työkaluja liikkumista mahdollistavan ja turvallisen arjen rakentamiseen
- Kannustaa muuttamaan toimintatapoja – pienin, mutta vaikuttavin askelin
Aikaa ajattelulle – miten löydän aikaa tärkeälle ja rakennan tilaa liikkeelle?
Kesto: 2–3 tuntia
Kuvaus:
Tämä koulutus tarjoaa kokonaisvaltaisen ja käytännönläheisen näkökulman siihen, miksi ajattelulle, suunnittelulle ja liikkeelle ei aina löydy tilaa arjessa – vaikka ymmärrämme niiden merkityksen hyvinvoinnille. Sukellamme aivojen toimintaan kiireessä ja kuormituksessa sekä siihen, miksi priorisointi voi tuntua vaikealta.
Pohdimme myös riittämättömyyden tunnetta, jatkuvaa vaatimusten virtaa ja miten niihin voi vastata itsemyötätunnolla ja lempeällä realismilla. Koulutus auttaa rakentamaan arkea, jossa tärkeät asiat eivät jää vain aikomuksiksi.
Saat mukaasi keinoja:
– löytää tilaa ajattelulle ja pienille liikkeen hetkille
– vahvistaa itsensä johtamista arjessa
– kohdata kuormitus ja riittämättömyyden tunne armollisesti
– hyödyntää kalenterointia ja mikrotekoja osana kestävää arkea
Kenelle:
Koulutus sopii kaikille, jotka kaipaavat tilaa tärkeille asioille ja lempeää otetta arkeen.
Koulutus sopii erityisesti:
- Varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen opettajille, jotka haluavat jaksaa paremmin, johtaa omaa työtään ja tukea lasten aktiivisuutta
- Päiväkotien ja koulujen henkilöstölle, jotka etsivät konkreettisia arjen ratkaisuja hyvinvointiin
- Terveydenhuollon ja sosiaalialan ammattilaisille, jotka tukevat perheitä.
Tavoitteet:
- Ymmärtää aivojen toimintaa kiireen ja kuormituksen keskellä
- Tunnistaa, miksi tärkeät asiat jäävät taka-alalle – ja miten löytää tilaa tästä huolimatta?
- Saada keinoja vahvistaa ajattelua, liikkumista ja hyvinvointia arjessa
- Löytää arkeen tilaa pienillä muutoksilla, realismilla ja armollisuudella
Miksi valita minut?
Ymmärrän arjen vaatimukset ja korostan armollisuutta itseä ja muita kohtaan, minkä vuoksi koulutusten sisältö on samaistuttavaa ja helposti lähestyttävää.



